مقالات وبسایت

درماتوفیتوزیس در سگ ها

Ring worm یا درماتوفیتوزیس به عفونت پوست، مو وپنجه­ی حیوان که توسط نوع خاصی از قارچ هاایجاد می­شود اطلاق می­گردد. عامل این بیماری در 70% مواقع قارچ میکروسپوریوم کنیس، 20% قارچ میکروسپوریوم جیپسئوم و 10% میکروسپوریوم منتاگروفایستیس می­باشد. در حیوانات با سن کم، ضعیف و در نژاد یورکشایر تریر این عفونت می­تواند مقاوم وگسترده­ باشد. این قارچ عفونی به­راحتی توسط محیط منتقل می­شود و همچنین انسان می­تواند بااین قارچ­ها به این بیماری مبتلا شود.

معرفی:

بیماری قارچی پوست، مو، پنجه و گاهی گوش حیوانات است که توسط انواع خاصی از قارچ میکروسپوریوم ایجاد شده و قابل انتقال به انسان می­باشد.

این بیماری اکثرا دراثر تماس باحیوانات آلوده یا اشیای آلوده مانند وسایل منزل، ابزار نظافت و اصلاح حیوان گسترش می­یابد. موهای آلوده به اسپور این قارچ منابع مهمی برای شیوع بیماری هستند؛ اما باید توجه داشت که همیشه تماس منجر به عفونت نمی­شود و ایجاد عفونت و بیماری به گونه­های قارچی و عوامل میزبان از جمله سن، جنس، نژاد،  سلامتی و ایمنی بدن، وضعیت سطح پوست در معرض، چربی و رطوبت پوست ، نظافت و تغذیه بستگی دارد. عفونت منجر به مقاومت کوتاه­مدت در برابر عفونت مجدد می­شود. دربیشترمواقع درماتوفیت­ها فقط در سلول­های ­مرده پوست و مو رشدمی­کنند و عفونت با رسیدن به سلول­های زنده یا بافت ملتهب متوقف می­شود­؛ همچنین باایجاد التهاب و فعالیت ایمنی میزبان، گسترش بیشتر عفونت متوقف می­شود، اما این روند ممکن است چندین هفته طول بکشد.

انتقال:

تماس با حیوان یا فردآلوده و یا اشیاء آلوده به اسپور قارچ مانند وسایل اصلاح حیوان.

بیماریزایی:

به­گونه قارچ و عوامل مستعدکننده موجود در میزبان از جمله ویژگی پوست مانند چربی و رطوبت پوست، سن، جنس، نژاد، ایمنی بدن و… بستگی دارد.

درسگ­های آلوده تکه­های پوستی درحال ریزش و موی شکسته و شوره­ی مو ایجاد می­شود و ممکن است برآمدگی­هایی مانند آکنه روی پوست ایجادگردد، پوست ملتهب شده وگاهی نقاط تیره رنگ روی پوست و سرپستان ها ظاهر می­شود؛ صورت، نوک گوش، دم و پاها شایع­ترین مکان­هایی است که توسط قارچ آسیب می­بینند.

درماتوفیتوزیس با کشت قارچ، معاینه با لامپ uv (لامپ وود) و معاینه مستقیم میکروسکوپی مو تشخیص داده می­شود.کشت قارچی مو ونمونه­های خراش از مناطق آسیب­دیده دقیق­ترین روش تشخیص هستند.

علایم:

التهاب وقرمزی پوست، خارش، به وجودآمدن نقاط تیره­رنگ روی پوست یا سرپستان­ها و گاهی ظهور آکنه­پوستی، ریزش پوست، مو و ایجاد شوره در موها و شکنندگی آن­ها. نوک گوش، صورت، دم و دست وپا بیشتر مستعد این آلودگی هستند.

تشخیص:

معاینه پوست و مو با لامپ uv، معاینه میکروسکوپی مو و تهیه کشت قارچی ازمو و نمونه برداشته شده از محل ضایعه

درماتوفیتوزیس در حیوانات و انسان­های بالغ و سالم ممکن­است بدون درمان و باتقویت سیستم ایمنی از بین­برود، اما ممکن است درمان، سرعت بهبودی را افزایش و سرعت پخش قارچ در محیط راکاهش دهد. به­منظور درمان درماتوفیتوزیس از شامپوهای ضدقارچ برای پوست و پوشش مویی بدن واز داروهای موضعی ضد قارچ و ضد التهاب  وآنتی بیوتیک­های موضعی جهت جلوگیری از عفونت ثانویه استفاده می­شود؛ در موارد مزمن و شدید بیماری و اغلب برای نژاد یورکشایر تریر مصرف داروهای خوراکی برای درمان سیستماتیک قارچ ضروری است. برای تمیزکردن محیط زندگی حیوان خانگی می­توان از سفیدکننده رقیق شده استفاده­کرد.

درمان:

درموارد خفیف درمان نیاز به درمان نیست به علت عوارض نامطلوب دارو­های ضدقارچ، درمواردی­که با ضعف و ایمنی­کم میزبان و یا مزمن شدن این بیماری مواجه هستیم می­توان با توجه به تشخیص دامپزشک از شامپوها و پماد های ضد قارچ و ضدالتهاب و گاهی آنتی بیوتیک های موضعی و یا داروهای خوراکی در مورد شدیدتر استفاده نمود.

پیشگیری:

جلوگیری از ایجاد عوامل مستعدکننده بیماری مانند رطوبت زیاد پوست و بهم خوردن فلور میکروبی سطح پوست که اینکار می­تواند با شستشوی زیاد حیوان حاصل گردد. ضدعفونی­کردن وسایل و محیط آلوده با محلول رقیق سفیدکننده وعدم ارتباط مستقیم با فرد یا حیوان آلوده.

توصیه:

دامپزشک می­تواند درمورد هر نوع درمانی که ممکن­است برای حیوان خانگی شما مناسب باشد اطلاعاتی در اختیارتان قراردهد و در مورد اقدامات احتیاطی که باید برای جلوگیری از انتقال این عفونت و ایجاد بیماری در خود و اعضای خانواده انجام دهید به شما مشاوره ­دهد.

نویسنده :

گروه دامپزشکی ایران

تو هم میتونی مقاله خودت رو منتشر کنی !

با کلیک بر روی دکمه زیر تو هم میتونی مقاله خودت رو داخل وبسایت گروه دامپزشکی ارسال و پس از تایید، منتشر کنی !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تو هم میتونی مقاله خودت رو منتشر کنی !

با کلیک بر روی دکمه زیر تو هم میتونی مقاله خودت رو داخل وبسایت گروه دامپزشکی ارسال کنی و پس از تایید، منتشر کنی !

جستجو محصولات