مقالات وبسایت

آیا کووید19 موجب بروز آسیب قلبی می‌شود؟!

آیا کووید19 موجب بروز آسیب قلبی می‌شود؟!

مقدمه

روزی که خبر مرگ مشکوک چند نفر در ووهان چین منتشر شد، هیچ کس فکر نمی‌کرد زمانی فرا می‌رسد که همه کشورهای جهان درگیر ویروسی شوند که منشا همان مرگ‌های مشکوک در چین بوده… حالا کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که اسم کووید 19 را نشنیده باشد و اثرش را بر ریه نداند. تقریباً همه مردم از تک سرفه‌ها و عطسه‌هایی که قبلاً راحت با آن‌ها کنار می‌آمدیم، سناریوهای مختلف ابتلا به کرونا را برای خود می‌سازند. ویروسی که حالا بیش از دومیلیون نفر در جهان را درگیر کرده و قریب به هزار و پانصد نفر را به کام مرگ کشانده است.

شروع ماجرا

اما گزارش‌هایی جدید از مبتلایان به کووید، نگاه‌ها را به سمت دیگری سوق داده است. جدیداً تحقیقاتی که در چین، ایتالیا و آمریکا روی بیماران مبتلا به کووید صورت گرفته است، نشان داده که کووید19 علاوه بر عارضه‌های تنفسی، می‌تواند سبب بروز اختلال در ماهیچه قلب گردد. حتی ممکن است برخی بیماران جان خود نه بخاطر دیسترس تنفسی که بخاطر کاردیومیوپاتی از دست بدهند. یک مطالعه اولیه نشان داده است که از هر 5 بیمار، 1 مورد منجر به نارسایی قلبی و مرگ می‌شود؛ این در حالی است که برخی از این بیماران حتی علائم درگیری تنفسی هم ندارند!

در ماه مارس 2020، پزشکان چینی، نتیجه دو مطالعه را منتشر کردند که اولین ایده راجع به امکان بروز مشکلات قلبی در بین بیماران مبتلا به COVID-19 رانشان داد. در این مطالعه، 416 بیمار کرونایی بستری در بیمارستان‌های چین شرکت داشتند. محققان دریافتند که 19٪ از بیماران، علائمی از آسیب قلبی را نشان می‌دهند. اما نتایج مرگ و میر عجیب بود! 51 درصد از بیمارانی که فوت کردند، مبتلا به آسیب قلبی بودند. در حالی که تنها 4.5 درصد از بیمارانی که آسیب قلبی نداشتند فوت کردند!

بیماری قلبی موجب ابتلا به کووید می‌شود یا کووید موجب بیماری قلبی می‌شود؟!

بیمارانی که قبل از ابتلا به کووید، از بیماری های قلبی رنج می‌بردند، بیشتر در معرض آسیب های قلبی بودند. اما نکته عجیب اینجا بود که برخی از بیماران بدون سابقه بیماری قلبی نیز علائم آسیب قلبی را نشان دادند. در حقیقت، شمار بیمارانی که سابقه هیچگونه آسیب قلبی نداشتند و بعد از ابتلا به کرونا دچار عارضه‌های قلبی شدند و فوت کردند. بیشتر از افرادی بود که از قبل دچار بیماری‌های قلبی بودند و به واسطه کرونا، فوت کردند.

مشخص نیست که چرا برخی از بیماران تنش‌های قلبی بیشتری نسبت به سایرین تجربه می‌کنند. اما این احتمال وجود که این اتفاق یا می‌تواند ناشی از یک استعداد ژنتیکی باشد یا به این دلیل باشد که آنها در معرض مبارزه جدی با ویروس‌ها هستند.

تعیین اینکه ویروس به تنهایی چه مقدار می‌تواند روی قلب اثر بگذارد دشوار است. زیرا بیماری‌های شدید و استرس‌های طولانی مدتِ ناشی از بیماری‌ها، می‌توانند بر سلامت قلب اثر بگذارند. حتی اتفاقاتی مثل یک جراحی لگن هم می‌تواند به اندازه‌ای استرس ایجاد کند که به آسیب قلبی منجر شود. اما سوال مهم این است آیا بروز این عارضه‌های قلبی صرفاً توسط ویروس ایجاد می‌شود یا ناشی از واکنش‌های دفاعی بدن بیماران است؟!

برای پاسخ به این سوال به تحقیقات بیشتر و گذر زمان نیاز است… آیا از تاثیر لبنیات بر سیستم ایمنی اطلاع دارید؟! سایر ویدیوهای آپارات ما رو دیدید؟!

مترجم: مجتبی صانعی

گوینده: سارا غلامی

منبع: scientific  american

نویسنده :

گروه دامپزشکی ایران

تو هم میتونی مقاله خودت رو منتشر کنی !

با کلیک بر روی دکمه زیر تو هم میتونی مقاله خودت رو داخل وبسایت گروه دامپزشکی ارسال و پس از تایید، منتشر کنی !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تو هم میتونی مقاله خودت رو منتشر کنی !

با کلیک بر روی دکمه زیر تو هم میتونی مقاله خودت رو داخل وبسایت گروه دامپزشکی ارسال کنی و پس از تایید، منتشر کنی !

جستجو محصولات