مقالات وبسایت

تغذیه سگسانان؛ از وحشی گرفته تا خانگی!

رژیم غذایی سگسانان

رژیم‌ غذایی سگسانان وحشی، شامل محدوده‌ای از همه چیز خواری تا گوشتخواری اکید است. بعضی از گونه‌ها عمدتاً حشره خوار یا ماهی خوار هستند. به طور مثال:Bush dog(سگ بیشه)، Dhole(سگ وحشی آسیایی)،African wild dog(سگ وحشی آفریقایی) عمدتا گوشتخوار هستند. اگرچه Bat-eared fox(روباه گوش خفاشی) تقرییاً به طور منحصر در حیات وحش حشره خوار است. Ethiopian wolf(گرگ اتیوپیایی) با رژیم غذایی که تقریباً به طور منحصراز جوندگان است سازگار شده است. Maned wolf(گرگ یال دار) همه چیز خوار است.

تفاوت‌های رژیم غذایی

تغذیه سگسانان اهلی

نسبت اجزا رژیم غدایی بسته به فراوانی طعمه، گیاه و فصل تولید مثل در بین گونه‌های همه چیز خوار متفاوت است. انرژی متابولیسمی روزانه مورد نیاز توسط فعالیت متعادل یک سگ سان بزرگ (32-22 کیلوگرم) در زیست بوم جاندار حدود ۱۳۰۰‌تا ۱۸۰۰ کیلو کالری تخمین زده شده است‌. نیاز کالری بر اساس مرحله زندگی، فعالیت، نیازهای حرارتی و وضعیت بدنی حیوان تنظیم می‌شود.
به عنوان یک راهنمای کلی انرژی متابولیسمی روزانه مورد نیاز برای سگ‌های اهلی بالغ ۵۰ تا ۶۵ کیلوکالری به ازای کیلوگرم وزن بدن است. تقریباً 120kcal/kg برای توله سگ‌های در حال رشد است. تقریباً 200kcal/kg برای ماده‌های شیرده و 450kcal/kg برای سگ‌های بزرگ و سنگینی که برای کارهای مخصوص آموزش داده می‌شوند؛ تخمین زده شده است.

رژیم غذایی سگسانان اهلی

تغذیه سگسانان اهلی

رژیم غذایی سگسانان اهلی به طور معمول شامل ۲۰‌تا ۲۸ درصد پروتئین ۵ تا ۱۸ درصد چربی و ۲ تا ۴درصد فیر خام است. اگر چه مشخص شده است تفاوت‌های خاص گونه‌ای با توجه به برخی از این نیازها وجود دارد. اما برای اکثر نیازهای گونه اطلاعات عینی وجود ندارد.
رژیم غذایی سگ سانان گوشت خوار مبتنی بر‌گوشت خام است.

رژیم غذایی سگسانان در باغ وحش

سگ سانان همه چیزخوار احتمالاً به مقدار زیادی رژیم غذایی فیبر دار احتیاج دارند. ممکن است از اضافه شدن منابع فیبر طبیعی شامل میوه و سبزیجات به رژیم غذایی خود در باغ وحش منفعت ببرند.
لاشه‌هایی که برای تغذیه سگسانان موجود در باغ وحش استفاده می‌شوند؛ باید تازه باشند و عاری از انگل‌ها و سایر عوامل بیماری زا باشند. همچنین باید به وسیله روش‌هایی که بدون دخالت مواد زیان آور(محلول‌های اتانازی-توکسین-داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی و…) هستند تهیه شده باشند. همچنین در نواحی که بیماری‌های مرتبط با پریون (از قبیل آنسفالوپاتی اسفنجی شکل گاوی(BSE), بیماری مزمن تباه شدنی(CWD)) وجود دارند؛ باید احتیاط شود زیرا گونه‌های گوشتخوار ممکن است مستعد ابتلا به بیماری عصبی مرتبط با پریون باشند.
اگر قرار است لاشه‌های کاملی برای تغذیه به حیوان اسیری که قرار است به زیستگاهش بازگردانده شود؛ مورد استفاده قرار گیرد؛ باید از لاشه‌هایی که شکار طبیعی حیوان هستند؛ استفاده شوند. زیرا اگر از حیوانات اهلی که شکار اصلی حیوان نیستند استفاده شود، ممکن است حیوان آن‌ها را به عنوان یکی از گونه‌های ممکن برای شکار در نظر بگیرد.

رژیم غذایی گرگ یال دار یا Maned wolf

مطرح شده است که گرگ یال دار(Maned wolf) به پروتئین کمتری نسبت به سایر سگ سانان احتیاج دارد.
مطالعه روی گرگ‌های یال دار حیات وحش نشان می‌دهد؛ که ممکن است ماده گیاهی ۵۰ درصد از رژیم غذایی آن‌ها را تشکیل دهد؛ پستانداران کوچک، حشرات و پرندگان باقی رژیم غذایی آن‌ها را تشکیل می‌دهند.
سطح تائورین باید در گرگ‌های یال دار اسیر شده کنترل شود.

تدوین: شایان عادل

نویسنده :

گروه دامپزشکی ایران

تو هم میتونی مقاله خودت رو منتشر کنی !

با کلیک بر روی دکمه زیر تو هم میتونی مقاله خودت رو داخل وبسایت گروه دامپزشکی ارسال و پس از تایید، منتشر کنی !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تو هم میتونی مقاله خودت رو منتشر کنی !

با کلیک بر روی دکمه زیر تو هم میتونی مقاله خودت رو داخل وبسایت گروه دامپزشکی ارسال کنی و پس از تایید، منتشر کنی !

جستجو محصولات